fbpx

Omdat zelfmassage heerlijk is

Ken je dat? Je verlangt naar een massage maar er is niemand in de buurt die je er één kan geven. Dan is een zelfmassage de oplossing. Jezelf masseren is als je het goed doet erg effectief. Niet in de laatste plaats omdat niemand jouw lichaam zo goed kent als jij. Alleen jij weet hoeveel druk jij kunt hebben. Welke plekken op jouw lijf wat extra aandacht nodig hebben. En niet te vergeten, wat jij het fijnst vindt. Maar hoe doe je dat dan? Je kunt toch niet overal bij?

Waarom zou je jezelf masseren?

Er zijn heel veel redenen waarom je het zou kunnen doen. Niet in de laatste plaats omdat het erg ontspannend kan werken. Maar er is meer:

  • Het versterkt de spieren en de weefsels
  • Het smeert de gewrichten
  • Het verhoogt de bloedcirculatie
  • Het verhoogt de immuniteit
  • Het stimuleert de inwendige organen
  • Het verbetert de spijsvertering
  • Het verzacht en verzorgt de huid
  • Het ontspant de zenuwen

Als dat niet genoeg reden is om het minstens één keer per week te doen? We leggen je uit hoe.

De voorbereiding

Wil je het goed doen dan is een goede voorbereiding van essentieel belang. Het begint ermee dat je een rustig moment kiest waarop je niet gestoord zult worden. Het is jouw moment. Gillende kinderen, bellende vriendinnen en een baas die allerlei eisen stelt komen dan ook niet van pas. Vergeet ook niet om de gordijnen dicht te doen om inkijk van een nieuwsgierige buur te voorkomen. Niets maar dan ook niets mag jouw aandacht voor jezelf verstoren.

In de winter is het wellicht een idee om de verwarming even een graadje hoger te zetten, al zul je zien dat je het door het masseren met speciale olie juist snel warm krijgt. Voor veel vrouwen is de badkamer of de slaapkamer de ideale plek. Het kan handig zijn om het zitten en liggen af te kunnen wisselen. Een gewoon bed met een grote handdoek erop is meestal ruim voldoende.



 

De beste olie voor het maximale resultaat

Je kunt natuurlijk de massageolie gebruiken die je normaliter ook gebruikt wanneer je je door je partner laat masseren maar om nog meer te genieten van de weldaad die zelfmassage jou kan brengen doen we een paar suggesties. Ben je een koudbloedig type dan is het een idee om sesamolie te gebruiken. Ben je snel verhit of zit je in de overgang en heb je last van opvliegers gebruik dan cocosolie of olijfolie. En ben je wat aan de stevige kant en zou je best wat kilo’s kwijt willen, neem dan ghee. De geklaarde boter die je ook zelf zou kunnen maken.

 

Bala Guluchiadi Taila

Verreweg de beste olie voor wie zichzelf eens even goed wil verwennen is Bala Guluchiadi Taila. Je hebt het misschien niet standaard in je keukenkastje staan maar het is de moeite waard om hem te bestellen. Zeker wanneer je de laatste tijd veel stress hebt gehad of misschien zelfs wel wat overwerkt bent zal deze olie je extra van dienst zijn. Hij werkt weerstandverhogend en ontstekingsremmend. Dat is erg fijn wanneer je wat stijf bent in nek en schouders of pijnlijke gewrichten hebt bij het opstaan. Juist vrouwen met burn-out achtige klachten zullen deze olie erg waarderen.

De olie verwarmen

Voordat je begint met masseren verwarm je de olie tot zo’n 40 graden. Dit kun je doen door het flesje enige tijd in een bakje met warm water te laten staan. We raden je ten zeerste af om de olie in een magnetron op te warmen. Ook op het fornuis verwarmen ervan wordt niet geadviseerd. Olie kan erg snel erg heet worden wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Begin met het masseren van je hoofd

Voordat we beginnen met het masseren van het lichaam vangen we aan met een lichte hoofdmassage. Niet alleen je gezicht maar ook de huid onder de haren vaart er wel bij om geregeld gemasseerd te worden. Het hoofd masseren doen we niet met de Ayurvedische olie van hierboven. Deze werkt te zeer verhittend waardoor het hoofd al snel te zwaar wordt belast. Het is beter hiervoor een meer verkoelende olie te kiezen zoal cocosolie.

Vervolg met de nek en de schouder

Nadat je jouw hoofd hebt gemasseerd zijn de nek en de schouders aan de beurt. Hier zet zich vaak veel spanning vast dus het is goed hier alle tijd voor te nemen. Wees ook niet te zuinig met het gebruik van de olie. De werkzame kruiden die er in zitten zullen beter hun werk doen wanneer je jezelf goed masseert met voldoende massageolie. Vergeet ook niet om de bewegingen die je maakt te ondersteunen met een rustige diepe ademhaling. Des te sneller zul je je ontspannen voelen.

Nu zijn de handen aan de beurt

Heb je er wel eens op gelet wat er gebeurt wanneer je in je handen wrijft? We doen het haast vanzelf wanneer we het koud hebben. Er komt meer warmte vrij en niet alleen op de handen maar in het hele lichaam. In de handen zitten allerlei drukpunten die rechtstreeks in contact staan met de rest van ons lijf. Daarom is het goed om zowel de vingers als de rug en de palmen van de handen uitgebreid te masseren. Zorg ervoor dat je geen enkel vingerkootje overslaat. Nadat we klaar zijn met de handen gaan we door met de armen.

De borstkast en de buik masseren

Het is een goede gewoonte om regelmatig de borstkast en de borsten te masseren. Er wordt wel eens gezegd dat we als vrouw elke week onze borsten zouden moeten controleren. Daarvoor is het zaak dat we ze goed kennen. Het masseren ervan zorgt ervoor dat de doorbloeding toeneemt en we veranderingen eerder waar zullen nemen. Dat doen we door cirkelbewegingen rond en over de borsten te maken. Daarna gaan we door naar de buik. Het masseren ervan heeft een gunstige werking op de spijsvertering.

De benen en de voeten

Tot slot zijn de benen en de voeten aan de beurt. Voor de voeten geldt hetzelfde als voor de handen. Ook hier bevinden zich erg veel drukpunten die direct met de rest van  het lichaam in contact staan. De zogenaamde marma-punten. Deze kun je overigens ook stimuleren door wat vaker met blote voeten op een ruwe ondergrond te lopen. Het schijnt zo te zijn dat mensen die dat regelmatig zijn gezonder leven en minder stress ervaren.

Even intrekken, sauna en douche

Voor ons Westerlingen is het wellicht een gek idee maar zeker wanneer je de speciale olie van hierboven gebruikt is het goed om deze goed in te laten trekken nadat je jezelf hebt gemasseerd. Je zou er zelfs een hele nacht mee kunnen slapen en het pas ’s morgens afspoelen. Denk er dan wel aan dat de olie af kan geven en vlekken achterlaat. We raden je daarom aan om in katoenen kleding te slapen die de afvalstoffen die vrijkomen goed kunnen afstaan aan de omgeving. Heb je een eigen sauna dan is dat de ideale manier om jouw lichaam een extra booste te geven. Laat de olie er dan gewoon opzitten en spoel deze pas af nadat je uit de sauna komt. Bij voorkeur onder een ijskoude douche.

Delen is fijn